Persbericht | 20 juni 2024

Van Lanschot Kempen presenteert update wealth management-strategie en financiële doelstellingen 2027

Hoofdpunten

• Versterken van onze positie als toonaangevende wealth manager in West-Europa, met een sterke uitgangspositie in Nederland en België
  • Streven naar een jaarlijkse groei in assets under management (AuM) van 10% door autonome groei, overnames en koersresultaten
  • Vasthouden van sterk momentum bij private banking in Nederland, België en Zwitserland door extra groeikansen te benutten
  • Investment Management Clients en Investment Banking Clients zijn goed gepositioneerd voor hernieuwde winstgevendheid en versterkte ondersteuning van Private Clients
  • Financiële doelstellingen 2027:
    • 10% gemiddelde groei in AuM per jaar
    • 67% - 70% cost/income ratio
    • 17,5% CET 1-ratio, Basel IV ‘fully loaded’
    • >18% rendement op CET 1-kapitaal
    • 70% - 90% dividenduitkering
  • Het is ons voornemen het extra kapitaal per eind 2024 boven een CET 1-ratio van 17,5% (Basel IV ‘fully loaded’) te distribueren aan aandeelhouders, gelijktijdig met het in 2025 uit te keren dividend over 2024 (onder voorbehoud van goedkeuring van de toezichthouder)
  • De Investor Day-webcast start om 10:00 uur CEST en is beschikbaar via Investor Day 2024

Van Lanschot Kempen organiseert vandaag een Investor Day. Naast een update van onze wealth management-strategie ‘Growing further together,’ presenteren we de financiële doelstellingen voor 2027. Voortbouwend op de gedisciplineerde uitvoering van de strategie en het kapitaalmanagement van de afgelopen jaren, richten we ons op schaalbare groei, altijd vanuit onze focus op de beste klantervaring.

Maarten Edixhoven, voorzitter Raad van Bestuur: ‘We hebben de strategische en financiële doelstellingen, die we in 2022 hebben vastgesteld, gerealiseerd. We zijn gegroeid, autonoom en door overnames, waarbij we onze capital-light propositie behielden. Met Mercier Van Lanschot is België onze tweede thuismarkt in private banking geworden, naast Nederland. Tegelijkertijd hebben we maatregelen getroffen om te zorgen voor schaalbare en winstgevende groei in al onze klantsegmenten. Dat alles in lijn met onze missie: het behoud en de opbouw van vermogen voor onze klanten en de samenleving op een duurzame manier.

We zijn uitgegroeid tot een toonaangevende wealth manager met een profiel dat uniek is in onze markten. Met de ‘Growing further together’-strategie willen we onze positie in West-Europa verder versterken in onze gekozen markten voor private banking, investment management en investment banking. Met ons aanbod staan we onze klanten bij als trusted advisor op transformatiemomenten in hun leven en ondernemingen, van de opbouw van een bedrijf tot de overdracht van vermogen aan de volgende generatie tot teruggeven aan de samenleving.

We zetten ons groeipad voort en streven naar een gemiddelde jaarlijkse toename met 10% van AuM door een mix van autonome groei, een gedisciplineerde ‘bolt-on’ overnamestrategie en koersresultaten. Al onze klantsegmenten zullen bijdragen aan die schaalbare groei. Door onze expertise in private banking te combineren met onze eigen ‘investment engine’ en capaciteiten op het gebied van investment banking, kunnen we talloze mogelijkheden voor cross-selling en co-creatie bereiken. Steeds in dienst van onze klanten.

We zien ernaar uit verder te groeien, samen met onze klanten, collega’s en andere stakeholders. De absolute sleutel tot ons succes is en blijft onze persoonlijke klantbenadering, in combinatie met onze ondernemersgeest. Ik wil al onze collega’s bedanken dat ze dit dagelijks waarmaken voor onze klanten.’

Media Relations: +31 20 354 45 85; mediarelations@vanlanschotkempen.com
Investor Relations: +31 20 354 45 90; investorrelations@vanlanschotkempen.com

Aanmelden live webcast Investor Day 2024Download het volledige persbericht voor meer informatie