• Services
Augustus

Asset Allocatie

• Economische cijfers vallen tegen
  • Recessie-angst treft financiële markten begin augustus
  • Beleggingsbeleid ongewijzigd

Juli bleek een volatiele maand. Financiële markten reageerden op belangrijke economische en politieke gebeurtenissen. Door gunstige cijfers over inflatie en de arbeidsmarkt in de VS nam de verwachting op renteverlagingen toe. Dit had een verschuiving tot gevolg van large-cap naar small-cap aandelen, alsook andere rentegevoelige beleggingscategorieën zoals vastgoed en obligaties. De Bloomberg Aggregate Bond Index ging er in één maand 2.8% op vooruit. Daarmee deed deze obligatie index het een stuk beter dan de wereldwijde aandelenindex MSCI AC World (+ 1.2%). Grote IT-bedrijven, die een sterk eerste halfjaar achter de rug hadden, werden ingeruild voor bedrijven uit achtergebleven sectoren. Dit kwam mede doordat winstcijfers en bijbehorende vooruitzichten hier en daar achterbleven bij de verwachtingen. Beleggers maken zich zorgen dat de indrukwekkende opmars van de IT-sector, begonnen in 2023, geen vervolg krijgt. Artificial Intelligence vraagt om jarenlange investeringen in de infrastructuur en dat kan op korte termijn de winst van IT-bedrijven onder druk zetten.

Al sinds eind april vallen de cijfers over de Amerikaanse groei over het algemeen tegen. De druppel die de emmer deed overlopen was het zwaar tegenvallende arbeidsrapport over de maand juli. De banencijfers vielen tegen met slechts een stijging van 114.000 terwijl het werkloosheidspercentage toenam tot 4.3%. Het “recessie” woord lag weer eens op tafel. Met, volgens sommige beleggers, de Amerikaanse centrale bank (Fed) als hoofdschuldige, vanwege het alsmaar uitstellen van renteverlagingen. In het begin van de handelsweek ging het van kwaad tot erger. De Japanse index, de Nikkei 225, daalde in één dag maar liefst 12.4%. Daarmee ging alle beurswinst van het jaar in rook op. De yen steeg 3% in waarde t.o.v. de US-dollar. En dat maakte plotsklaps een einde aan de populaire “yen carry trade”. Met verstrekkende gevolgen voor de mondiale financiële markten.

Ondanks de huidige volatiliteit op de financiële markten, zijn er voldoende redenen om optimistisch te blijven. Ook als het nog even onrustig blijft. Van tijd tot tijd corrigeren aandelenmarkten en in een bredere context is dat best te begrijpen, aandelenmarkten stijgen al geruime tijd. Ook al zijn forse koersdalingen zorgelijk, het verleden leert ons dat correcties in een bull markt normaal zijn. Immers nog niet zo heel lang geleden prijsden de markten rentestijgingen in vanwege te hoge inflatie. En nu, met pas de eerste aanwijzingen dat de Amerikaanse arbeidsmarkt minder verhit lijkt te raken, gaan beleggers er alweer vanuit dat de Fed de rente fors gaat verlagen. Wij zullen nieuwe data zeker nauwgezet volgen, maar we vinden het nog te vroeg om ervan uit te gaan dat de Fed de rente fors gaat verlagen vanwege plotseling recessiegevaar.

Ons basis scenario is nog altijd een zachte landing van de Amerikaanse economie waarbij de groei uitbodemt rond de 2% met gematigde inflatie. Ondanks enkele missers van voorstaande bedrijven, is het cijferseizoen relatief positief geweest. Winstmarges blijven solide, waardoor bedrijven zich niet genoodzaakt zien om in de kosten te snijden met banenverlies tot gevolg. Consumentenuitgaven zijn eerder aan het normaliseren dan aan het dalen blijkt uit retail verkoopcijfers en persoonlijke consumptie data. Huishoudens verkeren in goede financiële gezondheid als gevolg van groei van de nettolonen. Met nog een slag om de arm voor het banenrapport over de maand augustus, draagt recente data bij aan het vertrouwen van de Fed dat inflatiecijfers een dalende trend hebben ingezet. Wij gaan ervan uit dat de Fed vrijwel zeker nog voor het einde van het derde kwartaal de rente gaat verlagen. En dat er meer renteverlagingen volgen mogelijkerwijze in november en december.

Al met al denken wij dat de vooruitzichten voor de economie en het bedrijfsleven grotendeels onveranderd blijven en daardoor handhaven wij onze overweging in aandelen.

In de bijlage vindt u onze Asset Allocation Update voor de maand augustus.

Asset allocatie augustus 2024

Jan-Willem Verhulst