• Services

• Economie eurozone uit recessie, VS stabiel
  • Onzekerheden rond winstvooruitzichten
  • Beleggingsbeleid ongewijzigd

Zowel de aandelen- als obligatiemarkten reageerden negatief op geopolitieke zorgen, de aanhoudende inflatiedruk in de VS en zorgen over de duurzaamheid van de economische groei. Beleggers kregen te maken met toegenomen geopolitieke spanningen na de aanvalswisseling tussen Israël en Iran. Na het bereiken van recordhoogtes in maart namen de rally's in Japanse en Amerikaanse aandelen af en zij leidden de weg naar beneden voor de wereldwijde aandelenmarkten in april. Een verbeterd beleggersvertrouwen en een sterke start van het Amerikaanse winstseizoen over het eerste kwartaal tegen het einde van de maand hielpen de aandelenmarkten weer stabiel te worden. Wereldwijd daalden aandelen in april met 3,3%, waardoor de winst voor 2024 uitkomt op 4,6%. Aandelen uit opkomende markten boekten daarentegen een positief maandrendement van 0,5%, gesteund door een grotere blootstelling aan grondstoffen en groeiende belangstelling van beleggers voor ondergewaardeerde Chinese aandelen.

In april stegen de grondstoffenprijzen, de uitgebreide Bloomberg Commodity Index Total Return pluste met 2,2%. De stijging werd voornamelijk aangewakkerd door stijgingen van basismetalen (koper: +13,9%), te midden van tekenen van een opleving van de wereldwijde productieactiviteit. Goud steeg (+3,5%), doordat het verslechterende aandelensentiment de vraag naar veilige havens deed toenemen. De recente opleving van de grondstoffenprijzen stelt centrale banken, zoals de Fed, voor uitdagingen als het gaat om beslissingen over het monetaire beleid. Het herinnert beleggers ook aan de potentiële waarde die grondstoffen kunnen bieden binnen een gediversifieerde portefeuille.

Toch temperden sterke banencijfers, samen met CPI- en core PCE-gegevens die boven verwachting waren, de hoop op een verlaging op korte termijn, wat leidde tot een verkoopgolf van Amerikaanse staatsobligaties. In april daalde de Bloomberg US Treasury Index met 2,3%, wat resulteerde in een negatief totaalrendement van 3,3% voor het jaar. Europese en Amerikaanse investment-grade credits daalden op vergelijkbare wijze met respectievelijk 0,8% en 2,5%. Verrassend hoge inflatierapporten droegen bij aan de toenemende aanwijzingen dat de Fed renteverlagingen zou kunnen vergeleken met eerdere verwachtingen, waardoor de rente op 2-jaars Treasuries de gedurende de maand richting de 5% steeg. Bovendien leidden strengere criteria voor leningen tot een toename van de spreads op bedrijfsobligaties. Een mildere stijging van de Europese obligatierente leidde tot een outperformance van deze regio. Met een minder inflatoire omgeving en de verwachting van een gestage, maar trage groei in de eurozone, hebben de markten meer vertrouwen in mogelijke renteverlagingen van de Europese Centrale Bank (ECB) dan die van de Federal Reserve. Hoewel de eerste renteverlaging van de ECB nog steeds wordt verwacht voor de zomer, zijn de verwachtingen verlaagd naar slechts twee verlagingen voor het einde van het jaar die volledig zijn ingeprijsd.

Het sentiment onder aandelenbeleggers werd opvallend negatief na de publicatie van zwakker dan verwachte Amerikaanse bbp-cijfers (+1,6%) voor het eerste kwartaal van 2024, tot het punt waarop discussies over stagflatie de ronde begonnen te doen. De teleurstellende ISM Services PMI (49,5) van april versterkte de bezorgdheid. We denken echter dat het belangrijk is om door de bomen het bos te zien. De beschikbare informatie indiceert dat de binnenlandse vraag goed blijft presteren, gesteund door de gezonde arbeidsmarkt. Hetzelfde geldt voor de inflatiecijfers. De recente onverwachte stijgingen van de consumentenprijsindex (CPI) kunnen grotendeels het gevolg zijn van eenmalige factoren die van invloed zijn op specifieke artikelen (zoals autoverzekeringen), evenals de onverwachte stabiliteit van de woninghuren. Met name veel componenten van de onderliggende inflatie convergeren naar de doelstelling. De goedereninflatie is negatief en een kleinere stijging van het uurloon en minder vacatures blijven wijzen op een afkoelende arbeidsmarkt. De markten presteerden de afgelopen week positief ondanks de hoger dan verwachte PCE-inflatie en discussies over stagflatie.

Terwijl het laatste non-farm payrolls rapport en de Conference Board consumentenvertrouwen indicator bijdroegen aan een reeks van zwakke Amerikaanse economische cijfers, geven verschillende voorlopende indicatoren aan dat de economie van de eurozone verbetert. De diensten PMI bereikte een recordhoogte over de afgelopen 11 maanden. En dit herstel lijkt aan te houden, want we zien eindelijk veelbelovende cijfers over de bedrijvigheid in de twee grootste economieën van de eurozone, Duitsland en Frankrijk. Bovendien kan de economie een verdere impuls krijgen van de verwachte renteverlagingen door de Europese Centrale Bank (ECB) in juni.

Over het algemeen wijzen de huidige economische omstandigheden op een geleidelijke economische vertraging in de VS en een lagere inflatie, ondanks incidentele tegenslagen, zoals die van vorige maand. Wij handhaven een voorkeur voor obligaties met een hoge kredietwaardigheid, gezien onze verwachtingen voor renteverlagingen door de Fed. We verwachten dat de Zwitserse Nationale Bank, de Europese Centrale Bank en de Bank of England de rente dit jaar ook zullen verlagen. Beleggers kunnen profiteren van de huidige aantrekkelijke rendementen door hun blootstelling aan hoogwaardige obligaties te vergroten, vooral als ze strategisch ondervertegenwoordigd zijn. Overtollige liquiditeiten aan de zijlijn, inkoop van eigen aandelen en verbeterde winstgroei kunnen aandelen verder ondersteunen. Omdat de aandelenmarkt echter al geprijsd lijkt te zijn voor een vrij gunstige uitkomst voor de inflatiegroei, voelen we ons comfortabel met een neutrale allocatie.

In de bijlage vindt u onze Asset Allocation Update voor de maand mei.

Asset Allocation Outlook mei